VIII / 2 (2013)
Essays and researches
Saggi e Ricerche
Javier Vergara, Ana Costa París, La identidad pedagógica de la Compañia de Jesús en el siglo XVI
Elisabetta Patrizi, Per un sistema educativo globale: le scuole e i consueta ministeria della Compagnia di Gesù nella Verona di Agostino Valier
Fabio Giovanni Locatelli, De la Peña e i parrocos de indios: educazione e conversione nel Nuovo Mondo (XVII secolo)
Simonetta Polenghi, Die Rousseaurezeption auf deutsch-österreichischem Gebiet. Von Lessings Rezensionen bis Mildes Auslegung (1751-1813)
Betül Açıkgöz, The civics textbooks in the late Ottoman empire: children of Islam and the Homeland
Anna Ascenzi, Roberto Sani, «Moulding the peasant masses to make our Italy into a Nation». Ottavio Gigli and the National Association for the Founding of Rural Infant Schools, from the struggle against illiteracy to nation-building (1866-1873)
Paolo Alfieri, «A qual fine vero e proprio debba rispondere la ginnastica nelle scuole». Emilio Baumann e la manualistica ad uso dei maestri elementari all’indomani della legge De Sanctis
Andrea Marrone, Pedagogia e scuola nella «Rassegna Nazionale» (1879-1915)
Elena Tabacchi, «Secondo i naturali confini della libertà degli insegnanti». Forme di censura e controllo nell'esperienza della seconda Commissione centrale per l'esame dei libri di testo (1894-1901)
Caterina Donaggio, Onore e povertà. L’infanzia abbandonata a Venezia nel secondo Ottocento
Bernat Sureda Garcia, Francisca Comas Rubí, Proposals for women’s education in the magazine «Feminal»
Valeria Miceli, L’Inchiesta Scialoja e le scuole normali
Kira Mahamud Angulo, Emotion and sentiment in the pedagogical discourse on primary education during the Franco regime: a strategic counterattack to the legacy of the past
Gianfranco Bandini, Pour une école coopérative et socialement engagée: diffusion et révision de l’œuvre de Célestin Freinet en Italie
Francesco Terzulli, Anatomia di un lungo consenso. Le pratiche didattiche di un preside fascista nel Sud (1930-1955)
Maija Rask, Satu Uusiautti, Kaarina Määttä, Health. The first prerequisite of the joy of life. The history of the subject of health education in Finland
Federico Appel, Contro il romanzo contemporaneo: Yambo e la trilogia di Carlo Bousset
Monica Olioso, School and children’s books in Sierra Leone
Katia Pizzi, Pinocchio, Futurism and modernity
Fonti e Documenti
Robert Hampel, New wine from old bottles
Rassegne critiche, Discussioni, Recensioni e Bibliografia
Critical Reviews / Rassegne critiche
Forum / Discussioni
Manuel Ferraz Lorenzo, Republicanismo político, ciudadanía participativa y educación crítica. Paulo Freire como referencia
Ruth Marcela Del Campo Machado, Miguel Beas Miranda, De la didáctica tradicional a la didáctica no parametral: consideraciones en torno al uso de los libros de texto en la formación de docentes de inglés en Colombia
Haifeng Hui, Textual transformations in children’s literature: adaptations, translations, reconsiderations
Marta Brunelli, Making the Italians. Poetics and politics of Italian children’s fantasy. Note e appunti di lettura
Fabio Targhetta, Una raccolta di saggi, una stagione di studi storico-educativi. A proposito di una recente pubblicazione
Gianfranco Tortorelli, L’illustrazione nelle edizioni Bemporad: rilettura di un paradigma
Vincenzo Orsomarso, Antonio Labriola e il Museo d’Istruzione e di Educazione dell’Università di Roma.
Luigiaurelio Pomante, Atelier Heloïse 2013. European Workshop on Historical Academic Databases. The new frontiers of historical research on higher education and universities in a recent international conference
Cronache scientifiche e Attività degli istituti di ricerca
Olesya Yevgenevna Orlenko, Vladimir Vladimirovich Simindey, «Childhood in Captivity»: description of the «Historical Memory» Foundation Project collecting memoirs of the young victims of Nazi punitive operations
Gianluca Gabrielli, 1938-40: Due anni difficili. L'esposizione preparata al Liceo Sigonio di Modena ci presenta la scuola fascista alla vigilia della Seconda guerra mondiale
Call for Papers, The nineteenth- and twentieth-century school as a laboratory for the promotion of national identity and citizenship education. Call for Papers for the 10th anniversary of the journal «History of Education & Children’s Literature» (2006-2015)
International Bibliography
Bibliografia internazionale
Dorena Caroli, Roberto Sani, The international bibliography of History of Education & Children's Literature (2010-2012)
International Referees' Committee (2013)