Switch language to English Utilizza la lingua Italian Home Presentazione Organi Area Riservata Eum

V / 2 (2010)

V / 2 (2010)

HECL 2010-2.pdf — PDF document, 5850Kb
Essays and Researches                                  
Saggi e Ricerche                                                             
                                                      
Agustín Escolano Benito, Sherlock Holmes goes to school. Ethnohistory of the school and educational heritage
Chinzorig Batnasan, Tutors and textbooks of the Mongolian aristocratic children in the early Yüan Dinasty: the case of Prince Chen-chiny
Roberto Sani, The Society of Jesus and the missionary experience of Father Matteo Ricci in China between reformatio ecclesiae and inculturalisation of the Gospel
Anna Ascenzi, Letteratura ed esperienza magistrale femminile nell’Italia di fine Ottocento. La costruzione di una difficile identità in Scuola Normale Femminile di Matilde Serao (1885)
Piergiovanni Genovesi, The army as «the real school of the Nation». The “martial aspect” of popular education in the Italian post-unitary period
Luisa Lombardi, Il metodo visivo in Italia. Le proiezioni luminose nella scuola elementare italiana (1906-1930)
Branko Šuštar, The teacher as a punisher? School sanctions in Slovenia in educational theory and practice before and after World War I
Elemér Kelemen, Brief history of the administration of education in Hungary
Geert Thyssen, Frederik Herman, Walter Kusters, Sarah Van Ruyskensvelde, Marc Depaepe, From popular to unpopular education? The open-air school(s) of «Pont-Rouge», Roubaix (1921-1978)
Sarah Van Ruyskensvelde, Education and occupation. An introduction to Catholic secondary education in Belgium during World War II
Miguel Beas Miranda, Erika González García, Cosmopolitan citizenship in Spanish textbooks on education for citizenship
Michel Ostenc, La notion de temps entre le merveilleux, l’horreur et l’aventure dans la littérature française pour l’enfance (2007-2010) 
 
 
Sources and Documents
Fonti e Documenti

Robert L. Hampel, Theory, practice and rhetoric: Joseph Schwab’s vision of the Ph.D. in administration
Alberto Barausse, Dal Regno di Sardegna al Regno d’Italia. Continuità e discontinuità nelle politiche del libro scolastico – Parte seconda: appendice documentaria
Anna Ascenzi, «Per impedire l’intrusione nell’istruzione nazionale del seme di mala scienza e di mali costumi». La relazione di Luigi Gabriele Pessina sull’esame dei libri di testo (1881)
 

 

Critical Reviews and Bibliography
Rassegne critiche, Discussioni, Recensioni e Bibliografia

Critical Reviews / Rassegne critiche
 
Luigiaurelio Pomante, The researches on the history of University and higher education in Italy. A critical appraisal of the last twenty years
Gianfranco Tortorelli, Rileggendo le Memorie di un editore di Gaspero Barbèra. Appunti su un’autobiografia educativa  
 

Forum / Discussioni

Pierluigi Feliciati, Federico Valacchi, To be or to appear? The hidden archives in the digital age 
 

Notices / Recensioni

Michele Colucci, Lavoro in movimento. L’emigrazione italiana in Europa 1945-57 (Davide Montino)
Silvana Patriarca, Italianità. La costruzione del carattere nazionale (Davide Montino)
Antonio Mussari, Maria Antonietta Selvaggio (a cura di), Da scugnizzi a marinaretti. L’esperienza della Nave Asilo “Caracciolo” (1913-1928). Mostra foto-documentaria (Luca Montecchi)
Marcella Bacigalupi, Piero Fossati, Giorgio Caproni maestro (Davide Montino)
Rossano Pazzagli, Il sapere dell’agricoltura. Istruzione, cultura, economia nell’Italia dell’Ottocento (Luca Montecchi)
S.J. Constantin Simon, Pro Russia. The Russicum and Catholic Work for Russia (Stefano Caprio)


Scientific News and Activities of Research Centres
Cronache scientifiche e Attività degli istituti di ricerca

Cathy Bao Bean, The Society for Values in Higher Education (SVHE). A personal and professional odyssey
Juri Meda, Musei della scuola e dell'educazione. Ipotesi progettuale per una sistematizzazione delle iniziative di raccolta, conservazione e valorizzazione dei beni culturali delle scuole