Switch language to English Utilizza la lingua Italian Home Presentazione Organi Area Riservata Eum

VII / 2 (2012)

VII / 2 (2012)

HECL 2012_2.pdf — PDF document, 6650Kb

 

Essays and researches
Saggi e Ricerche

Javier Laspalas, Primary schools in eighteenth-century Spain: assessment and research perspectives 
Leyla Almazova, Muslim educational revival in modern Tatarstan in the course of millennial historical development 
Florindo Palladino, Biase Zurlo e l’istruzione secondaria in Molise tra Decennio francese e restaurazione dei Borboni (1810-1820) 
Roberto Sani, «Refining the masses to build the Nation». National schooling and education in the first four decades postunification  
Benedetta Quadrio, La Storia del De Sanctis e il progetto di educazione nazionale
Margot Hillel, «Help make the world a better place to live in». Young people as redemptive conscience in Australian books for young adults  
Patrizia Savio, L’immagine dei Savoia nei manuali di «Storia Patria» per le scuole primarie tra Otto e primo Novecento 
Marco Rovinello, One nation, two worlds? Prolegomena to new research on nation-building in Italian schools and the military (1861-1914) 
Andrea Marrone, Giuseppe Allievo e la libertà di insegnamento 
Anna Ascenzi, Training a generation of «educational virgins». Il romanzo d’una maestra (1901) by Ida Baccini between autobiography and the relaunch of the «female teaching vocation» 
Martine Gilsoul
, Hélène Lubienska de Lenval (1895-1972): Montessori et l’audace de l’intuition 
Maria Cristina Morandini, Tra educazione e assistenza: la scuola speciale per ragazzi rachitici di Torino 
Kira Mahamud, Mother Nature at the service of the fatherland. Scientific knowledge in primary education reading books during the Franco dictatorship (1939-1959)
Davide Montino †, Società, infanzia e narrazioni realistiche nella letteratura giovanile dell’Italia del secondo dopoguerra (1946-1962)
Teresa González Pérez, El valor de la ética cívica o la configuración ideológica de una materia curricular. La educación para la ciudadanía
Ana Maria Badanelli Rubio, Miguel Somoza Rodríguez, The CEIMES project: recovering the scientific heritage of the historic secondary schools of Madrid

Sources and Documents
Fonti e Documenti

Elisabetta Patrizi, I Ricordi al popolo della città et diocese di Verona di Agostino Valier. Un progetto per gli ‘stati di vita’ tra rinnovamento pastorale ed edificazione della civitas christiana
Luigiaurelio Pomante, «Da unità solitarie, sparute e vacillanti, come sono oggi, a membra vigorose di un corpo vitale». Il tentativo di fusione degli atenei di Macerata, Camerino e Urbino per la creazione di una «grande Università Marchigiana» (1946-1948) 
 

 

Critical Reviews and Bibliography
Rassegne critiche, Discussioni, Recensioni e Bibliografia

Critical Reviews / Rassegne critiche

Dorena Caroli, Leafing primers and readings books. Recent trends in the history of school books in Russia 
Roberto Sani, School exercise books as a source of the history of education and cultural processes. Towards an on-going assessment of studies conducted in Italy over the last decade 
Anna Ascenzi, Children's literature as a "source" for the history of cultural and educational processes

Forum / Discussioni
 
Ilaria Mattioni, La testimonianza religiosa ed educativa di don Lorenzo Milani in un recente volume 
Luigiaurelio Pomante, Academic Institutions and “1968”. An important international study seminar 

 
Notices / Recensioni
 
Julio Mateos Montero, Genealogía de un saber escolar: el código pedagógico del entorno (María Engracia Martín Valdunciel)
Elisabetta Patrizi, «Del congiungere le gemme de’ gentili con la sapienza de’ cristiani». La biblioteca del card. Silvio Antoniano tra studia humanitatis e cultura ecclesiastica (Inge Botteri)
Elisabetta Patrizi, Silvio Antoniano. Un umanista ed educatore nell’età del Rinnovamento cattolico (1540-1603) (Inge Botteri)
Mariella Colin, “Les enfants de Mussolini”. Littérature, livres, lectures d’enfance et de jeunesse sous le fascisme. De la Grande Guerre à la chute du régime (Dorena Caroli)
Lesen lernen… mehrstrachig! Fibeln und lesebücher aus Europa und Amerika. Katalog zur Ausstellung der Arbeitsgruppe Fibeln [Reading Primers Special Interest Group] der Internationalen Gesellschaft für historische und systematische Schulbuch forschung im Rahmen der Tagung “Mehrsprachigkeit und Schulbuch” vom 22. bis 24.9.2011 an der Freien Universität Bozen in Brixen/Bressanone. Hrrg. Gert Geissler, Wendelin Sroka, Joanna Wojdon (Dorena Caroli)
Cathy A. Frierson, Semyon S. Vilensky (edd.), Children of the Gulag (Dorena Caroli)
Antonio Mencarelli, Scuola e analfabetismo in Umbria nel Novecento (Luca Montecchi)
Felice Pozzo, Nella giungla di carta: itinerari toscani di Emilio Salgari (Fabiana Loparco)
Ilaria Mattioni, Da grande farò la santa. Modelli etici e valori religiosi nella stampa cattolica femminile per l’infanzia e la gioventù (1950-1979) (Fabiana Loparco)
Giuseppe Caramuscio, Francesco De Paola, Filoi Logoi. Studi in memoria di Ottorino Specchia a vent'anni dalla scomparsa (1990-2010) (Fabiana Loparco)
Siphis Bouzakis (ed.), Panorama Historias tis Ekpaidefsis. Opseis kai Apopseis [Panorama of History of Education. Aspects and views]
Wolfgang Brezinka, Educazione e pedagogia in tempi di cambiamento culturale (Valentina Chierichetti)

 
Scientific News and Activities of Research Centres
Cronache scientifiche e Attività degli istituti di ricerca


Francesca Davida Pizzigoni, The pedagogic museums as a tool for historiographical research. A database for analysins through their presence on the Internet
Erica Moretti
, Century of the Child: Growing by Design, 1900-2000