III / 1 (2008)
Essays and Researches
Saggi e Ricerche
Marina Gazzini,Lay confraternities and youth education in Renaissance Italy. The Grassi and Taverna schools of Milan
Elisabetta Patrizi, Carlo Borromeo, archibishop in Milan, among religious disciplining, pastoral renewal and Christian education (1564-1584)
Alberto Carli, Elisa Mazzella, Ophelia at the museum. Venuses and anatomical models in the teaching of obstetrics between the XVIIth and the XVIIIth centuries
Giuseppe Bonvegna, Come educare la nazione? Newman e l’Idea di Università
John Ramsland, The myth and reality of Point Puer
Anthony L. Smyrnaios, Manuals of conversion: Protestant missionary schoolbooks in Greece during the 19th century
Fang Weiping, Western anthropological thoughts and modern children’s literature theory in China: The case of Chou Tso-jen
Robert Hampel, Testing medical students at Harvard, 1870-1930
Ken Yasuoka, The policies for a nationalistic education in Japan in the Meiji period
Mariella Colin, L'Italie et les Italiens vus par la littérature enfantine, entre Second Empire et Troisième République
Anna Ascenzi, The Pigna Paper Mill and the exercise books of the «New Italy» (1870-1960)
Giorgio Chiosso, La stampa scolastica e l’avvento del fascismo
Dorena Caroli, Russian and Soviet schooling: educational legacies, institutional reforms and nationalidentities
Manuel Ferraz Lorenzo, Educación y ciudadanía en España hasta 1975: una construcción histórica forjada de equilibrios y dependencias
Laura Detti, Un autore per adulti o per ragazzi? Ipotesi sulla lingua di Italo Calvino
Sources and Documents
Fonti e Documenti
Diego Erba, Libri di testo ticinesi. Il Fondo del Centro Didattico di Massagno
Critical Reviews and Bibliography
Rassegne critiche, Discussioni, Recensioni e Bibliografia
Gloria Alpini, A Brief Historical Survey of Critical Studies and Recent Research on Children’s Literature in Great Britain (1990-2005)
Forum
Discussioni
Ester De Fort, Michel Ostenc, Roberto Sani, Carità educatrice e istruzione nel Piemonte dell'Ottocento. A proposito di un recente volume
Notices
Recensioni
Giorgio Chiosso (a cura di), TESEO '900. Editori scolastico-educativi del Novecento (Mariella Colin)
Alla Sal’nikova, Rossijskoe detstvo v XX veke: Istorija, teorija i praktika issledovanija (Dorena Caroli)
Francis Marcoin, Librairie de jeunesse et littérature industrielle au XIXe siècle (Mariella Colin)
Historia de la educación. Revista de la Sociedad Argentina de la Historia de la educación (Davide Montino)
Cultura Escrita & Sociedad. Revista internacional de Historia social de la cultura escrita (Davide Montino)
Hector Ruben Cucuzza, Yo argentino. La construcción de la Nación en los libros escolares (1873-1930) (Davide Montino)
Ana Chrystina Venancio Mignot, Maria Teresa Santos Cunha (organizadoras), Prácticas de memória docente (Davide Montino)
Aldo Carera, Allievi sindacalisti. Formazione e organizzazione al centro studi Cisl di Firenze (1951-52) (Davide Montino)
Gianfranco Tortorelli (a cura di), Bologna e l'editoria nazionale dopo l'Unità: temi e confronti (Marco Manfredi)
Lodovica Braida, et al. (a cura di), Amici di carta. Viaggio nella letteratura per ragazzi (Lorenzo Cantatore)
Scientific News and Activities of Research Centres
Cronache scientifiche e Attività degli istituti di ricerca
Lynne Vallone, The Department of Childood Studies at Rutgers University, Camden (USA)
Xia Zhao, The state of the art of the Japonic-Chinese and Sino-Canadian children’s literature. Two international Symposiums in Osaka and Zhejiang
Marta Brunelli, The European project "History On Line" (Lifelong Learning Programme - Erasmus sub-programme EVC, 2007-2009)