VII / 1 (2012)
La memoria escrita de la infancia / The written memory of childhood
Actas del Coloquio Internacional «Escrituras Infantiles». Proceedings of the International Colloquium «Children’s Writings», Centro Internacional de la Cultura Escolar (CEINCE) Berlanga de Duero – Soria (España), 6-7 septiembre 2011.
Coordinadores / Coordinators Verónica Sierra Blas, Juri Meda, Antonio Castillo Gómez
Antonio Castillo Gómez, Presentación: La infancia y la escritura
Verónica Sierra Blas, En busca del «eslabón perdido». Algunas reflexiones sobre las escrituras infantiles
Bloque I Escribir la escuela / Section I Writing the school
Antonio Viñao Frago, Del garabato y los palotes a la escritura: notas sobre la
génesis y el concepto de preescritura
María del Mar del Pozo Andrés, Capturing life on a leaflet: the meaning of children’s writings
in the Cervantes Graded School of Madrid (1921-1939)
Sjaak Braster, Facebook in the classroom: children’s writings in school
diaries (1950-1990)
Ana Maria Badanelli, The preservation of heritage: children’s writings and school
textbooks research
Bloque II Escribir lo íntimo / Section II Writing the self
Arianne Baggerman, Modern pedagogy and the spread of diary writing around 1800
Francesca Borruso, La mia scuola. Il diario di una maestra dall’Archivio Didattico Lombardo Radice
Bloque III Escribir la guerra / Section III Writing the war
Antonio Gibelli, Bambini e bambine alle prese con la scrittura: uno sguardo storico sul secolo XX
Dorena Caroli, Soviet children’s writings: school exercise books, letters to the authorities, personal diaries and war memories
Anne Wingenter, «Vi saluto romanamente!». Self-narration and performance in children’s letters to Mussolini
Juri Meda, «O partigiano, portami via…». La rappresentazione della Guerra di Liberazione nei componimenti scritti e nei disegni presentati dalle scuole italiane al Concorso nazionale sulla Resistenza (1965)
Essays and researches
Saggi e Ricerche
Elisabetta Patrizi, «Per insegnarci con l’opere et con le parole la scienza della vera salute». Le Scuole della dottrina cristiana di Verona al tempo di Agostino Valier
Andrea Mariani, L’insegnamento delle scienze nelle scuole dei Gesuiti polacchi. Fra popolarizzazione e applicazioni pratiche (1740-1773)
Dorena Caroli, Educational institutions, curricula and cultural models in the higher education of the nobility and intelligentsia at the turn of the 20th century in Russia
Merja Paksuniemi, Satu Uusiautti, Kaarina Määttä, Teetotalism as the core of education at the elementary school teacher training college of Tornio, Finland
Giovanni Ferraro, Manuali di aritmetica, algebra, trigonometria e geometria analitica nella Napoli preunitaria
Elisa Mazzella, «L’orto è il miglior libro in questa scienza». Giovanni Biroli e l’orto botanico del Liceo convitto di Novara
Domenico Francesco Antonio Elia, Giuseppe Pezzarossa’s (1880-1911) gymnastic equipment workshop
Roberto Sani, The Invention of tradition in the minor Universities of a united Italy. The case of the thirteenth-century origins of the Studium Maceratense
Pieter Dhondt, Social education or medical care? Divergent views on visiting nurses in Belgium in the interwar years
Teresa Gonzáles Pérez, La política educativa del franquismo y los estudios de bachillerato. Memoria de un modelo subsidiario
Francesca Borruso, «Piccole donne crescono». La letteratura didattico-morale per la gioventù femminile
Cristiano Casalini, Fertile wit. The (unwritten) doctrines of Juan Huarte de San Juan and Chomsky’s intuition
Fonti e Documenti
Erica Moretti, John Tortorice, Fry collection of Italian history and culture. A review
Luigiaurelio Pomante, Un contributo al riordinamento delle università italiane nel primo dopoguerra. Il progetto di «federazione» degli atenei marchigiani del rettore Giovanni Gallerani (1919)
Rassegne critiche, Discussioni, Recensioni e Bibliografia
Critical Reviews / Rassegne critiche
Mariangela Mosca Bonsignore, Peter Hunt, Francesca Orestano, Elena Paruolo, Alessandra Petrina, Laura Tosi, Dall’ABC a Harry Potter e Brave New Worlds. Tavola rotonda sulla Children’s Literature
(British Council Napoli, 25 febbraio 2012)
Núria Padrós Tuneu, Los museos pedagógicos y la proyección cívica del patrimonio educativo
Elisa Marazzi, L’istruzione secondaria nell’Italia unita. Note su un recente convegno di studi storici
Cronache scientifiche e Attività degli istituti di ricerca
Marta Brunelli, «There are no children here» and «Back to school». Two exhibitions about children, war and persecution