Switch language to English Utilizza la lingua Italian Home Presentazione Organi Area Riservata Eum

XII / 2 (2017)

XII / 2 (2017)

abstracts - HECL - 2017 n. 2.pdf — PDF document, 533Kb

 

In memoria di Valentina Oldano (1981-2017), studiosa e amica

In memory of Valentina Oldano (1981-2017), a fine scholar and a good friend

 

Essays and Researches
Saggi e Ricerche

Dorena Caroli, Grigory Borisovich Kornetov
The new school movement in Russia: Konstantin N. Venttsel (1857-1947), the concept of «free upbringing» and the Declaration of the rights of the child pp. 9-45

Özgür Yıldız
Syrian protestant college in american missionary archives (1866-1886)  pp. 47-67

Teresa González Pérez
Formar maestros y maestras para la patria nacional-católica. Los estudios de magisterio en la España franquista (1936-1975) pp. 69-91

Roberto Sani
Among pastoral needs and commitment to the preservation of national identity: the Holy See and the Italian emigration abroad among the nineteenth and twentieth centuries pp. 93-131

Ayça Erinç Erdal Yıldırım, Demo Ahmet Aslan
Britain in the imperial age: history and national identity pp. 133-150

Mariella Colin
Quando Pascoli scriveva per i fanciulli pp. 151-167

Anna Ascenzi
For the «patriotic and national education» of Italians abroad. The posthumous edition of the reading book O Patria mia… by Luigi Bertelli (Vamba) and its distribution in Brazil pp. 169-190

Gabriel Barceló Bauzà, Sergi Moll Bagur, Bernat Sureda Garcia
La escuela privada religiosa en Mallorca durante la postguerra. Cultura y práctica escolar pp. 191-212

Gerd Vesper
Die Deutsche Schule in Rom. Ein Beitrag zur Geschichte der deutschen auswärtigen Kulturpolitik in Italien pp. 213-239

María Jesús Vera Cazorla
Tradition and innovation in foreign language teaching in Gran Canaria in the Nineteenth Century pp. 241-262

Kira Ilina
German classical philologists at Russian Universities in the 1840s-1850s pp. 263-277

Luca Leoni
«La falange di Cristo». Preti e laici impegnati tra difesa e valorizzazione della scuola cattolica e lotta al comunismo pp. 279-300

Ljiljana Pajović-Dujović, Dijana Vučković
Reincarnation of the vampire character in literature for children and youth in the Twilight series by Stephenie Meyer pp. 301-321

Eugenio Otero Urtaza
Cossío’s European tours between 1879 and 1889 pp. 323-341

Tomaš Kasper, Dana Kasperová
Exactness and Czech pedagogy at the break of the 19th and 20th Century pp. 343-358

Núria Obiols Suari
Maestros de cuento. Análisis aproximativo de la figura del maestro en la literatura infantil pp. 359-376

Andrea Marrone
La «Rivista di Filosofia Neo-Scolastica» e la pedagogia (1909-1923) pp. 377-396

Deborah J. Parrott, Kristi D. Julian
Home run for civil rights: exploring social justice and the Negro Leagues through children’s literature pp. 397-405 

Luigiaurelio Pomante
Fare degli atenei delle autentiche «fucine della cultura»: Giuseppe Bottai e l’Università italiana (1936-1942) pp. 407-441

Alberto Barausse, Terciane Ângela Luchese
Nationalisms and schooling: between italianity and brazility, disputes in the education of italian-gaucho people (Rs, Brazil, 1930-1945) pp. 443-475

Maria Helena Camara Bastos
An italian book for brazilian children. Heart, by Edmondo De Amicis (1886) pp. 477-505

 

Critical Reviews and Bibliography
Rassegne critiche, Discussioni, Recensioni

Critical Reviews / Rassegne critiche


Giorgio Chiosso
Uno sguardo alla produzione storico-educativa più recente pp. 511-523

Haifeng Hui
A reflection about the big smallness: niche marketing, the American culture wars and the new children’s literature pp. 525-530

Simonetta Polenghi
The history of the chairs of education in the German speaking universities pp. 531-540

Juri Meda, Elisa Marazzi, Fabio Targhetta, Michel Ostenc
Nuove piste di ricerca per la storia della letteratura per l’infanzia: a proposito di un recente volume pp. 541-560


Forum / Discussioni


Roberto Sani
La storia dell’educazione e della letteratura per l’infanzia in Italia tra adempimenti ANVUR e nuove prospettive di crescita culturale e di internazionalizzazione pp. 563-570

Michel Ostenc
L’Education en France à la «Belle Epoque». La jeunesse française à la veille de la Grande Guerre pp. 571-586

Dario De Salvo
Love, peace, nature. Rural schools of Montesca and Rovigliano pp. 587-595

Gianfranco Tortorelli
Per una pedagogia della trasmissione culturale. Una discussione intorno al nesso editoria-libertà  pp. 597-610

Ján Gunčaga, Gabriella Ambrus
Über den Rechenunterricht an den Volksschulen in Österreich-Ungarn um das 19. Jahrhundert  pp. 611-626

 

Scientific News and Activities of Research Centres
Cronache scientifiche e Attività degli istituti di ricerca

 

Giuseppe Zago
Il contributo di Anna Maria Bernardinis (1932-2017) alla pedagogia della letteratura per l’infanzia pp. 629-638

Giorgio Chiosso
Redi Sante Di Pol (1951-2017) pp. 639-641

Luigiaurelio Pomante, Marta Brunelli
Un recente colloquio internazionale di studi sulla cultura materiale della scuola e sulle nuove sfide che attendono la ricerca storico-educativa pp. 643-652

Marta Brunelli
La recente costituzione della Società Italiana per lo studio del Patrimonio Storico-Educativo (SIPSE) pp. 653-665

 

International Bibliography
Bibliografia Internazionale

 

Dorena Caroli, Luigiaurelio Pomante
International Bibliography of History of Education and Children’s Literature (2016) pp. 669-872

 

International Referees’ Committee (2017) p. 873